Båltalen Sct. Hans aften 2014 blev
holdt af
Valgmenighedspræst Nana Hauge
Vi har
fået lov til at gengive hendes tale her:
Det
er næsten så sikkert som amen i kirken – at der i
forbindelse med foråret mange helligdage – er nogen der
skal brokke sig over at vi har dem. Det er
utidssvarende, at så mange holder fri på samme tid, det
bremser væksten og det passer ikke til et moderne
samfund, at en religion tilgodeses frem for en anden
(selvom det i Grundlovens §4 jo altså er indskrevet at
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke
og at den som sådan støttes af staten.)
Det er
slet ikke noget nyt, at man sådan vil afskaffe
helligdage – indtil Struenses helligdagsreform i 1770,
havde vi 22 helligdage, mere end vi har i dag – blandt
andet hellig tre kongerdag 3. juledag og Sankt Hans, som
vi fejrer her i aften – som jo er fejringen af fødslen
af Jesu slægtning Johannes Døberen – som vi kender fra
Bibelens historier.
Men på
trods af helligdagsreformen for 900 år siden står Sct.
Hans altså stadig stærkt som en tradition, ikke så meget
en kirkelig, men en folkelig tradition- Det er en aften
vi fejrer over hele landet – ja i hele Skandinavien – ja
selv efterkommere af skandinaver i fx USA fejrer Sct.
Hans.
Det har
selvfølgelig at gøre med at Sct. Hans har været fejret
her til lands i mange tusinde år. Før kristendommens
indførelse som en markering af sommersolhverv – det
lyseste døgn på året – og den dag hvor det vender og
dagene nu begynder at blive kortere.
Men at
fejringen står så stærkt, siger måske også noget om, at
kristendommen ikke kun er en kirkelig sag – men også en
folkelig sag, for fejringen af Sct. Hans binder os jo
netop sammen som folk. Med den udtrykker vi, at vi
elsker vort land som vi synger i Midsommervisen. At vi
har en fælles historie, ophav og tro og at vores liv er
sat ind i en større sammenhæng end det der lige står i
vækstens og konkurrencestatens navn.
Fejringen af St. Hans er på sin egen stilfærdige måde et
udtryk for hvor indvævet kristendommen er i vores land
historie på trods af rationalismens forsøg på med deres
råberi om afskaffelse af hellighag – at skrive den ud af
vores historie.
Man
skulle synes, at det burde være unødvendigt med sådant
et råberi, for så vidt, at det står folk frit for om de
vil fejre disse helligdage. Ingen tvinges jo i kirke og
ingen tvinges til Sct. Hans bålet – på nær heksen.
Derfor
vidner iveren efter helt at slette kristendommen ud af
danskernes dagligdag om, at der er tale om mere end blot
en ligegyldighed over for kristendommen og den fælles
historie og kærlighed til fædrelandet – nej, der er tale
om en form for konkurrerende tro som vil omvende
hjerterne til rationalismens tro på et hvert menneske
fødes son en blank tavle – uden at skylde nogen sit liv
eller sit ophav, men frit til hensynsløst at optimere
sig selv og sine egne muligheder.
Det
inderste spørgsmål i denne strid handler derfor om
hvorfra det lys kommer som oplyser ethvert menneske? Det
lys der oplyser hjerterne så de aldrig bliver tvivlende
kolde.
Kommer
det fra mennesket selv – eller kom det til os den
julenat i Guds søn, han som er stjernen, der skaber
glans i hvert øje? Og som det bål vi skal tænde i aften
således peger frem mod`
Det er
her striden står – mellem den rationalistiske tro – den
der vil gøre alt til tomhed og øde og alene et spørgsmål
om vækst og selvudvikling – og som vil nægte et menneske
at det høre hjemme i en given sammenhæng – og så lyset
der kommer til verden – der skinner i mørket. Det lys
der er frihed fra den tomhed og det øde, som vores liv
er, hvis vi kun lever for at mætte os selv med
oplevelser, vækst og udvikling. Det er vores frihed, at
vi har en Fader i himlen, som af faderlig kærlighed, på
forhånd –har givet os en tilværelse med grænser, arv og
gæld – så vi er fri for at skulle skabe os selv i
vækstens og fremskridtes billede. Det er vores rigdom.
Rigtig
glædelig Sct. Hans
|