|
|
Dåbspose
For nogle måneder siden blev
Lokalarkivet i Havrebjerg foræret en dåbspose af Elly
Hansen i Høng.
En dåbspose? Hvad er det? Det
var der ikke nogen der havde hørt om og vi måtte i gang
med at google og søge oplysninger om denne dåbsdragt.
Og historien går langt tilbage
og dåbsposen benyttede man før dåbskjolen, som vi kender
den nu.
Den dåbspose Arkivet er blevet
foræret er ca. 70 cm lang, har en åbning i den ene ende
og er lukket i bunden. For- og bagside er meget
forskellig udsmykket og vi har nu fået en eksperts
udsagn om, at den flotte side er forsiden og siden med
åbningen er bagsiden.
Fra Anni Blochs bog: Dåbstøj –
Kristenklæder. Historien om dåben, barnesynet og
tekstilerne- kan man læse følgende om udviklingen af
dåbstøjet.
Dåbshandlingen har altid været
betragtet som en vigtig begivenhed, og både i fortiden
og nutiden er der blevet lagt stor vægt på, hvilket tøj
barnet skulle have på til den skelsættende dag. Barnet
er altid blevet klædt i det fineste tøj, familien kunne
fremskaffe.
Var der ikke mange penge til rådighed, og det var der
ofte ikke, måtte forældrene nøjes med at svøbe barnet,
som de plejede – men hvis midlerne var til det, blev
dåbsdragterne syet i prægtige tekstiler af en syerske.
Overklassens dåbsdragter blev overvejende brugt til
dåbshandlinger, mens fattigere familiers dåbstøj blev
brugt i dagligdagen, blev slidt i laser, og derfor
sjældent er blevet bevaret for nutiden. Derfor har langt
de fleste dåbsdragter, der i dag kan ses på museer rundt
om i landet også tilhørt
overklassen.
– Når man ser på dragterne fra 1600- og 1700-tallet, kan
man se, at dragterne, ud over at være mere kulørte, også
er mindre højtidelige end dåbskjoler i dag. De er røde,
guldbesatte og udstråler pomp og pragt, siger Anni
Bloch.
Eksempelvis bar overklassens dragter fra 1500-og
1600-tallet en lang række fornøjelige broderier af dyr
og planter; blomsterne var naturalistiske, men med et
anstrøg af vildt over sig, og motivvalget afspejlede
tidens interesse for dyrkningen af planter.
Anni Bloch peger på, at efter Den Franske Revolution i
slutningen af 1700-tallet, ændrede dåbstøjet sig i takt
med opfattelsen af børn. Blandt andet på grund af den
franske filosof Jean-Jacques Rousseaus tanker om
børneopdragelse. Filosoffen mente, det var vigtigt for
børn at kunne røre sig, hvis de siden hen skulle udvikle
sig til et frit og helt menneske. Dønningerne fra
revolutionen og oplysningstidens ændrede menneskesyn
ramte også Danmark, og der gik ikke længe, før det kunne
ses i udarbejdelsen af dåbstøjet.
– Før Den Franske Revolution blev børnene svøbt ind i
dåbsposer, når de skulle døbes, men efter revolutionen
begyndte der at komme ærmer i dåbstøjet, både fordi
overklassen begyndte at ændre på den hidtidige
opfattelse af barnet som en ufærdig voksen, men også
fordi de gerne ville vise, at de fulgte den nyeste mode
og kendte til Rousseaus idéer, siger hun.
Det var også med oplysningstiden, at de hvide dåbskjoler
gjorde deres entré. Pompen og pragten blev gradvist
tonet ned i dåbstøjet i takt med, at meget af overtroen
og reglerne om, hvad man måtte og ikke måtte også
forsvandt. Samtidig kom bomulden på markedet, og indtil
det begyndte at blive industrielt fremstillet, blev det
anset for at være så fint, at overklassen nu begyndte at
døbe børnene i enkle, hvide bomuldskjoler.
Med de hvide dåbskjoler udviklede der sig en række nye
traditioner. Mange af kjolerne blev syet af moderens
brudekjole eller af hendes brudeforklæde, og enkelte af
kjolerne havde først været brudekjole, så
konfirmationskjole og sidst dåbskjole
Arkivets dåbspose har vi fået
indrammet, så man kan se den fra begge sider og du er
meget velkommen til at komme og se den nede i arkivet.
Vi har åbent hver torsdag ml. 15.00 – 17.00
Præst Jacob Kloefas brugte
dåbsposen i sin prædiken til Fastelavnsgudstjenesten i
Havrebjerg Kirke .
De bøger vi har fundet om
dåbsposer er:
Anni Bloch: Dåbstøj –
Kristenklæder Historien om dåben, barnesynet og
tekstilerne.
Inge Christiansen: Dåbstøj og
dåbstraditioner på Køgeegnen.
Dette er bagsiden selvom
åbningen er der
|
|
|
|
|
|
|
Forsiden - smukt udsmykket
|
|
|
|
Billeder fra
Fastelavnsgudstjenesten hvor præst Jacob Kleofas holder
sin prædiken over dåben og bruger her dåbsposen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|