FORENINGER
Sogneforeningen
   Lokalarkivet
   Museet/Frysehuset
    Havrebjerg nyt
Idrætsforeningen
   Badminton
  Gymnastik
   Krolf
Forsamlingshuset
   Udlejning
   Banko
Naturpleje- og Græsningsforeningen
Hyggeklubben
 
KIRKER
Havrebjerg kirke
Valgmenighedskirken
KALENDER
BILLEDARKIV
OPSLAGSTAVLEN
HAVREBJERG  - FØR OG NU

 

 

Dåbspose

For nogle måneder siden blev Lokalarkivet i Havrebjerg foræret en dåbspose af Elly Hansen i Høng.

En dåbspose? Hvad er det? Det var der ikke nogen der havde hørt om og vi måtte i gang med at google og søge oplysninger om denne dåbsdragt.

Og historien går langt tilbage og dåbsposen benyttede man før dåbskjolen, som vi kender den nu.

Den dåbspose Arkivet er blevet foræret er ca. 70 cm lang, har en åbning i den ene ende og er lukket i bunden. For- og bagside er meget forskellig udsmykket og vi har nu fået en eksperts udsagn om, at den flotte side er forsiden og siden med åbningen er bagsiden.

Fra Anni Blochs bog: Dåbstøj – Kristenklæder. Historien om dåben, barnesynet og tekstilerne- kan man læse følgende om udviklingen af dåbstøjet.

Dåbshandlingen har altid været betragtet som en vigtig begivenhed, og både i fortiden og nutiden er der blevet lagt stor vægt på, hvilket tøj barnet skulle have på til den skelsættende dag. Barnet er altid blevet klædt i det fineste tøj, familien kunne fremskaffe.

Var der ikke mange penge til rådighed, og det var der ofte ikke, måtte forældrene nøjes med at svøbe barnet, som de plejede – men hvis midlerne var til det, blev dåbsdragterne syet i prægtige tekstiler af en syerske. Overklassens dåbsdragter blev overvejende brugt til dåbshandlinger, mens fattigere familiers dåbstøj blev brugt i dagligdagen, blev slidt i laser, og derfor sjældent er blevet bevaret for nutiden. Derfor har langt de fleste dåbsdragter, der i dag kan ses på museer rundt om i landet også tilhørt overklassen.

– Når man ser på dragterne fra 1600- og 1700-tallet, kan man se, at dragterne, ud over at være mere kulørte, også er mindre højtidelige end dåbskjoler i dag. De er røde, guldbesatte og udstråler pomp og pragt, siger Anni Bloch.

Eksempelvis bar overklassens dragter fra 1500-og 1600-tallet en lang række fornøjelige broderier af dyr og planter; blomsterne var naturalistiske, men med et anstrøg af vildt over sig, og motivvalget afspejlede tidens interesse for dyrkningen af planter.

Anni Bloch peger på, at efter Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet, ændrede dåbstøjet sig i takt med opfattelsen af børn. Blandt andet på grund af den franske filosof Jean-Jacques Rousseaus tanker om børneopdragelse. Filosoffen mente, det var vigtigt for børn at kunne røre sig, hvis de siden hen skulle udvikle sig til et frit og helt menneske. Dønningerne fra revolutionen og oplysningstidens ændrede menneskesyn ramte også Danmark, og der gik ikke længe, før det kunne ses i udarbejdelsen af dåbstøjet.

– Før Den Franske Revolution blev børnene svøbt ind i dåbsposer, når de skulle døbes, men efter revolutionen begyndte der at komme ærmer i dåbstøjet, både fordi overklassen begyndte at ændre på den hidtidige opfattelse af barnet som en ufærdig voksen, men også fordi de gerne ville vise, at de fulgte den nyeste mode og kendte til Rousseaus idéer, siger hun.

Det var også med oplysningstiden, at de hvide dåbskjoler gjorde deres entré. Pompen og pragten blev gradvist tonet ned i dåbstøjet i takt med, at meget af overtroen og reglerne om, hvad man måtte og ikke måtte også forsvandt. Samtidig kom bomulden på markedet, og indtil det begyndte at blive industrielt fremstillet, blev det anset for at være så fint, at overklassen nu begyndte at døbe børnene i enkle, hvide bomuldskjoler.

Med de hvide dåbskjoler udviklede der sig en række nye traditioner. Mange af kjolerne blev syet af moderens brudekjole eller af hendes brudeforklæde, og enkelte af kjolerne havde først været brudekjole, så konfirmationskjole og sidst dåbskjole

Arkivets dåbspose har vi fået indrammet, så man kan se den fra begge sider og du er meget velkommen til at komme og se den nede i arkivet. Vi har åbent hver torsdag ml. 15.00 – 17.00

Præst Jacob Kloefas brugte dåbsposen i sin prædiken til Fastelavnsgudstjenesten i Havrebjerg Kirke.

De bøger vi har fundet om dåbsposer er:

Anni Bloch: Dåbstøj – Kristenklæder Historien om dåben, barnesynet og tekstilerne.

Inge Christiansen: Dåbstøj og dåbstraditioner på Køgeegnen.

            

Dette er bagsiden selvom åbningen er der

   
 
                      
           Forsiden - smukt udsmykket

   
 
Billeder fra Fastelavnsgudstjenesten hvor præst Jacob Kleofas holder sin prædiken over dåben og bruger her dåbsposen
                   
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Link til forsiden
 

 

 

 

Webmaster